Pacientų teisės ir pareigos

PACIENTŲ TEISĖS

 

Teisė į kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas

  • Kiekvienas Pacientas turi teisę į kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas, atitinkančias sveikatos apsaugos ministro nustatytus rodiklius ir jų turinio reikalavimus. Kiekviena intervencija į Paciento sveikatą, įskaitant tyrimus, yra atliekama laikantis atitinkamų profesinių pareigybinių instrukcijų ir standartų.
  • Kiekvienas Pacientas turi teisę į garbės ir orumo nežeminančias sąlygas ir pagarbų Ligoninės personalo elgesį teikiant Pacientui paslaugas. Pacientui turi būti suteikiamos mokslu pagrįstos nuskausminamosios priemonės, kad jis nekentėtų dėl savo sveikatos sutrikimų. Pacientas turi teisę būti prižiūrimas ir numirti pagarboje Ligoninėje.
  • Pacientų teisės nevaržomos dėl jų lyties, amžiaus, rasės, pilietybės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų, pažiūrų, seksualinės orientacijos, genetinių savybių, neįgalumo ar dėl kokių nors kitų įstatymais nepagrįstų aplinkybių. Neįgaliems pacientams sudarytos sąlygos pasiekti diagnostikos ir gydomuosius kabinetus.
  • Pacientai turi teisę būti gydomi taip, kad į jų diagnozę, gydymą ir slaugą būtų žiūrima pagarbiai.

 Teisė pasirinkti sveikatos priežiūros įstaigą ir sveikatos priežiūros specialistą

  • Pacientas teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę pasirinkti sveikatos priežiūros įstaigą.
  • Pacientas turi teisę pasirinkti jam paslaugas teiksiantį sveikatos priežiūros specialistą Ligoninės direktoriaus nustatyta tvarka (KS procedūros Nr. 1, Nr. 3, Nr. 11, Nr. 36), jei tai nepažeidžia kitų pacientų teisių ar ligoninės darbo tvarką reglamentuojančių dokumentų bei darbuotojo teisių.
  • Pacientas turi teisę į kitotos pačios profesinės kvalifikacijos specialisto nuomonę apie savo sveikatos būklę ir siūlomą gydymą, organizuojant konsiliumus, kviečiant gydytojus konsultantus, nukreipiant konsultacijoms į kitas gydymo įstaigas.
  • Įgyvendinant šiame punkte nustatytas teises, paciento teisė gauti nemokamą sveikatos priežiūrą teisės aktų nustatyta tvarka gali būti ribojama.

 Teisė į informaciją

  • Pacientas turi teisę ir gali gauti informaciją apie sveikatos priežiūros įstaigose teikiamas paslaugas, jų kainas ir galimybes jomis pasinaudoti. Šios informacijos teikimo tvarką nustato Ligoninės direktorius (KS procedūra Nr. 34).
  • Pacientas turi teisę gauti informaciją apie jam sveikatos priežiūros paslaugas teikiantį sveikatos priežiūros specialistą (vardą, pavardę, pareigas) ir informaciją apie jo profesinę kvalifikaciją.
  • Pacientas turi teisę gauti medicininę informaciją pagal KS procedūrą Nr. 34.
  • Pacientas turi būti informuojamas apie Ligoninės vidaus tvarkos taisykles ir tvarką, kiek tai susiję su jo buvimu Ligoninėje.
  • Pacientas, pateikęs asmens tapatybę patvirtinančius dokumentus, turi teisę į informaciją apie savo sveikatos būklę, ligos diagnozę, Ligoninėje taikomus ar gydytojui žinomus kitus gydymo ar tyrimo būdus, galimą riziką, komplikacijas, šalutinį poveikį, gydymo prognozę ir kitas aplinkybes, kurios gali turėti įtakos paciento apsisprendimui sutikti ar atsisakyti siūlomo gydymo, taip pat apie padarinius atsisakius siūlomo gydymo.

 Teisė susipažinti su įrašais savo medicinos dokumentuose

  • Paciento pageidavimu jam turi būti pateikti jo medicinos dokumentai ar jų kopijos. Medicinos dokumentų pateikimas pacientui gali būti ribojamas, jeigu juose esanti informacija pakenktų paciento sveikatai ar sukeltų pavojų jo gyvybei.
  • Sveikatos priežiūros specialistas pagal savokompetenciją privalo paaiškinti pacientui įrašų jo medicinos dokumentuose prasmę. Jeigu paciento reikalavimas yra pagrįstas, netikslius, neišsamius, dviprasmiškus duomenis arba duomenis, nesusijusius su diagnoze, gydymu ar slauga, sveikatos priežiūros specialistas per 15 darbo dienų turi ištaisyti, papildyti, užbaigti, panaikinti ir (ar) pakeisti. Sveikatos priežiūros specialisto ir paciento ginčą dėl įrašų jo medicinos dokumentuose ištaisymo, papildymo, užbaigimo, panaikinimo ir (ar) pakeitimo sprendžia Ligoninės direktorius.

 Teisė nežinoti

  • Informacija apie Paciento sveikatos būklę, ligos diagnozę, Ligoninėje taikomus ar gydytojui žinomus kitus gydymo ar tyrimo būdus, galimą riziką, komplikacijas, šalutinį poveikį, gydymo prognozę negali būti Pacientui pateikiama prieš jo valią. Atsisakymą gauti informaciją apie savo sveikatą pacientas turi aiškiai išreikšti ir patvirtinti parašu.
  • Šiame punkte nurodyti informacijos pateikimo Pacientui apribojimai netaikomi, kai dėl Paciento atsisakymo gauti informaciją gali atsirasti žalingų padarinių Pacientui ar kitiems asmenims.

 Teisė į nemokamas paslaugas

  • Teisę į nemokamas paslaugas turi pacientai, apsidraudę ar valstybės draudžiami privalomuoju sveikatos draudimu ir turintys nukreipimą pas gydytoją specialistą arba į stacionarą. Šių reikalavimų nesilaikoma ir sveikatos priežiūros paslaugos teikiamos nemokamai, jeigu yra būtinosios pagalbos poreikis.

 Teisė į privataus gyvenimo neliečiamumą

  • Paciento privatus gyvenimas yra neliečiamas. Informacija apie Paciento gyvenimo faktus gali būti renkama tik su Paciento sutikimu ir tuo atveju, jei tai yra būtina ligai diagnozuoti, gydyti ar Pacientui slaugyti.
  • Sveikatos priežiūros specialistai turi gerbti pacientų asmens privatumą: pacientas turi teisę į informacijos apie jo buvimą sveikatos priežiūros įstaigoje, gydymą, sveikatos būklę, diagnozę, prognozes ir gydymą, taip pat visos kitos asmeninio pobūdžio informacijos apie pacientą konfidencialumą.
  • Užtikrinant Paciento teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą, turi būti vadovaujamasi nuostata, kad Paciento interesai ir gerovė yra svarbesni už visuomenės interesus, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus, kai tai būtina visuomenės saugumo, nusikalstamumo prevencijos, visuomenės sveikatos arba kitų žmonių teisių ir laisvių apsaugai.

 Teisė į anoniminę sveikatos priežiūrą

  • Teisę į sveikatos priežiūros paslaugas, neatskleidžiant asmens tapatybės, turi ne jaunesni kaip 16metų pacientai, sergantys Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyto sąrašo ligomis.

 Teisė dalyvauti biomedicininiuose tyrimuose ir mokymo procese

  • Be paciento rašytinio sutikimo negalima jo įtraukti į biomedicininius tyrimus.
  • Pacientas, nesutinkantis dalyvauti mokymo procese arba nesutinkantis, kad informacija apie jį būtų naudojama mokslo ir mokymo tikslais, tai pareiškia raštu.

 Teisė į būtinąją medicininę pagalbą

  • Kiekvienas Pacientas turi teisę į būtinąją medicinos pagalbą, kurią neatidėliotinai suteikia sveikatos priežiūros specialistai.
  • Jeigu Pacientui Ligoninėje nėra galimybių laiku suteikti tinkamą būtinąją medicinos pagalbą, užtikrinama, kad Pacientas kaip įmanoma greičiau būtų pervežtas į kitą sveikatos priežiūros įstaigą. Būtinosios medicinos pagalbos mastą ir teikimo tvarką nustato Sveikatos apsaugos ministerija.

 Paciento teisė atsisakyti gydymo

  • Laikoma, kad savanoriškai į Ligoninę atvykęs Pacientas yra informuotas ir sutinka, kad sveikatos priežiūros specialistas jį apžiūrėtų, įvertintų jo sveikatos būklę, paskirtų ir atliktų būtinas tyrimų ir gydymo procedūras.
  • Pacientas bet kada raštu gali atšaukti savo sutikimą gydytis. Kai pacientas yra tokios sveikatos būklės, kad negali pareikšti savo valios dėl sutikimo gydytis, tuomet būtina nepakenkti paciento interesų ir teikti pagalbą įstatymų nustatyta tvarka.

 Paciento teisė pateikti prašymą, skundą, pranešimą

  • Pacientas arba jo atstovas, norėdamas pateikti pasiūlymų dėl Ligoninėje teikiamų sveikatos priežiūros paslaugų pagerinimo, ar manydamas, kad Ligoninėje buvo pažeistos jo teisės, turi teisę kreiptis į Ligoninės direktorių, o jo nesant – į direktoriaus pavaduotoją gydymui, ir pateikti prašymą, skundą, pranešimą (pagal KS procedūrą Nr. 2).

Paciento teisė į žalos atlyginimą

  • Pacientas turi teisę į turtinės ir neturtinės žalos, atsiradusios dėl paciento sveikatai padarytos žalos, atlyginimą. Žalos atlyginimo sąlygas ir tvarką nustato LR pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo V skyrius, Civilinis kodeksas, Draudimo įstatymas, kiti teisės aktai.

 

PACIENTŲ PAREIGOS

  •  Pacientas, norėdamas gauti sveikatos priežiūros paslaugas, privalo pateikti asmens tapatybę patvirtinančius dokumentus, ar dokumentą, įrodantį jo draustumą privalomuoju sveikatos draudimu išskyrus būtinosios sveikatos priežiūros atvejus.
  • Pacientas privalo paskirtu laiku atvykti į Ligoninę stacionarizavimui, vizito pas gydytoją, Ligoninėje laikytis švaros ir tvarkos, viršutinius drabužius palikti rūbinėje, tausoti Ligoninės turtą, o už Ligoninei padarytą žalą atlyginti įstatymų nustatyta tvarka.
  • Pacientas, užsiregistravęs planinei asmens sveikatos priežiūros paslaugai gauti, tačiau negalintis atvykti nustatytu laiku, privalo apie tai informuoti Ligoninę ne vėliau kaip prieš dvidešimt keturias valandas iki numatomo paslaugos gavimo laiko pradžios.
  • Pacientas privalo pagarbiai ir deramai elgtis su visais Ligoninės darbuotojais ir kitais Pacientais.
  • Pacientas kiek įstengdamas turi suteikti Ligoninės sveikatos priežiūros specialistams informacijos apie savo sveikatą, persirgtas ligas, atliktas operacijas, vartotus ir vartojamus vaistus, alergines reakcijas, genetinį paveldimumą, ypač pavojingų užkrečiamų ligų infekciją, žalingus įpročius ir kitus pacientui žinomus duomenis, reikalingus tinkamai suteikti sveikatos priežiūros paslauga.
  • Pacientas privalo pasirašytinai susipažinti su jam pateiktomis Ligoninės vidaus tvarkos taisyklėmis, kitais Ligoninės nustatytais dokumentais ir vykdyti juose nurodytas pareigas.
  • Pacientas, gavęs informaciją apie jam skiriamas sveikatos priežiūros paslaugas, privalo raštu patvirtinti savo sutikimą ar atsisakymą dėl šių sveikatos priežiūros paslaugų suteikimo.
  • Pasirašęs šį sutikimą privalo vykdyti sveikatos priežiūros specialistų paskyrimus ir rekomendacijas ir informuoti juos apie nukrypimus nuo paskyrimų ar nustatyto režimo, dėl kurių jis davė sutikimą.
  • Pacientas privalo rūpintis savo sveikata, sąžiningai naudotis savo teisėmis, jomis nepiktnaudžiauti, bendradarbiauti su Ligoninės specialistais ir darbuotojais.
  • Pacientas privalo vykdyti ligoninės sveikatos priežiūros specialistų paskyrimus ir gydymo rekomendacijas, teisėtus medicinos personalo reikalavimus arba teisės aktų nustatyta tvarka atsisakyti paskirtų sveikatos priežiūros paslaugų.
  • Pacientas privalo informuoti sveikatos priežiūros specialistus apie nukrypimus nuo paskyrimų ar nustatyto režimo, dėl kurių jis davė sutikimą, sveikatos būklės pasikeitimus gydymo metu, gydymo, slaugos ir diagnostikos procedūrų netoleravimą.
  • Pacientas privalo suderinti su gydančiu gydytoju visų vaistų vartojimą.
  • Pacientas privalo netrukdyti sveikatos priežiūros specialistams vykdyti savo pareigų.
  • Pacientas privalo ligoninėje ir jos teritorijoje laikytis viešosios tvarkos: nešiukšlinti, netriukšmauti, nerūkyti, nevartoti alkoholio, narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų.
  • Pacientas privalo tinkamai elgtis su Ligoninės įrengimais ir inventoriumi, tausoti Ligoninės turtą (pacientas materialiai atsako už tyčia sugadintą ligoninės inventorių įstatymų nustatyta tvarka).
  • Pacientas privalo laikytis priešgaisrinės ir elektros saugos taisyklių, atsargiai elgtis savo ir aplinkinių atžvilgiu (pvz. nesėdėti ant palangės, nepersisverti per langą ir pan.).
  • Pacientas privalo kiek leidžia sveikatos būklė, privalo laikytis asmens higienos reikalavimų, palaikyti švarą ir tvarką palatoje bei savarankiškai tvarkyti savo lovą ir spintelę.
  • Pacientas privalo prieš naudojimąsi dušu bei prieš išeinant iš skyriaus, privalo informuoti slaugos specialistą.
  • Pacientas privalo spintelėje laikyti tik negendančius maisto produktus, vandenį ir gaiviuosius gėrimus. Greitai gendančius maisto produktus pacientas privalo laikyti šaldytuve pagal nustatytą tvarką.
  • Pacientas turi be reikalo nevaikščioti koridoriais, laikyti uždarytas savo palatos duris.

 Pacientui Ligoninėje draudžiama:

  • Negavus skyriaus medicinos personalo leidimo, išeiti iš skyriaus, kuriame pacientas yra gydomas, patalpų, lankytis kituose Ligoninės skyriuose, išeiti iš Ligoninės teritorijos bei savavališkai įeiti bei lankytis tarnybinėse patalpose.
  • Rūkyti ligoninės patalpose ir teritorijoje.  
  • Laikyti ir gerti   alkoholinius   gėrimus,   vartoti   narkotines, psichotropines ir kitas psichiką veikiančias medžiagas, tabaką ir jo gaminius, pirotechnikos medžiagas.
  • Turėti su savimi šaunamąjį arba šaltąjį ginklą.
  • Šiukšlinti, triukšmauti, netaktiškai ir nemandagiai  elgtis  su  Ligoninės personalu  ir  lankytojais;
  • Vogti ir/ar gadinti Ligoninės inventorių.
  • Naudotis laisvų lovų patalyne.
  • Elgtis neatsargiai savo ir aplinkinių atžvilgiu (pvz.: sėdėti ant palangės, darinėti langus ir kt.).
  • Laikyti maisto produktus ne tam skirtose vietose (pvz., ant spintelių, palangių ir kt.).
  • Gulėti lovose apsirengus viršutinius drabužius, su avalyne, galvos apdangalais.
  • Ligoninės patalpose ir teritorijoje be Ligoninėje nustatyta tvarka gauto leidimo filmuoti, fotografuoti patalpas ir ligoninės personalą, pacientus ar kitus lankytoju, fotografuoti Ligoninės dokumentus, daryti garso įrašus ar kitaip pažeisti personalo, pacientų ir lankytojų privatumą.
  • Asmens sveikatos priežiūros specialistų konsultacijos, kitų diagnostinių ar gydymo procedūrų metu naudotis mobiliuoju telefonu.

 

Pacientui, kuris pažeidžia savo pareigas, tuo sukeldamas grėsmę savo, kitų pacientų  ir darbuotojų sveikatai  ir gyvybei arba trukdo kitiems pacientams gauti kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas, gali būti nutrauktas gydymas ligoninėje, išskyrus atvejus, kai jo gyvybei gresia pavojus.